Brändiviestintä on avointa, luotettavaa ja kiinnostavaa vuoropuhelua kohderyhmien kanssa.
Onnistunut brändiviestintä vaikuttaa asiakkaisiin luomalla positiivisen mielikuvan yrityksestä. Brändiviestintä onkin osa yrityksen markkinoitiviestintää. Hyvällä brändillä sekä osaavalla ja mieleenpainuvalla viestinnällä yritys lisää omaa kiinostavuuttaan ja tunnettavuuttaan.Brändin tulee olla riittävän kiinnostavaa aiheuttaakseen keskustelua ja koukuttaakseen kohderyhmiä pysymään kiinnostuneena teemasta. Brändin avulla yritys saa näkyvyyttä ja tavoittaa oikeat kohderyhmät.
Brändin luominen edellyttää kohderyhmien hyvää tuntemusta. Mitä he arvostavat? Miten he käyttäytyvät? Mistä medioista he löytyvät? Miten heidät saa pidettyä kiinostuneina?
"Kun tuntee kohderyhmän tarkasti, sille voi tuottaa strategisesti suunniteltuja, laadukkaita täsmäsisältöjä oikeassa muodossa, oikeisiin kanaviin. Ei geneeristä, sekalaista silppua vaan sisältöjä, jotka tuntuvat vastaanottajastaan ihmeellisen osuvilta, ilahduttavan ajankohtaisilta, aivan kuin vastauksilta mielessä pyörineisiin kysymyksiin."
(Anna Vartiainen, Aller Ideas)
Digitalisaation myötä brändin luomisesta on tullut moninkertaisesti vaikeampaa. Kohdeyleisöllä on mittaamattoman paljon kanavia, joista löytää eri yrityksiä, henkilöitä tai palveluita. Brändin taakse tarvitaan kiinnostava tarina, joka kulkee yrityksen matkan mukana ja kehittyy matkan aikana. Näin kohderyhmät saadaan pidettyä kiinnostuneina brändiä kohtaan. Brändin pitäminen kiinnostavana vaatii ainakin luovuutta ja nopeaa reagointikykyä.
Eric Schmidtin toteamuksesta voidaan päätellä, että informaation määrä on kasvanut hurjasti. Tämä saattaa vaikuttaa kuluttajiin myös häiritsevästi. Kiinnostavaa, itselle kohdennettua, sopivaa viestiä voi olla vaikea löytää kaiken informaatiotulvan keskeltä.”Every two days we create as much information as we did from the dawn of civilization up until 2003.”(Eric Schmidt, Google)
”We have a clutter problem. Consumers today aren’t just looking for brands to purchase from. Especially the coveted millennial demographic. They’re looking for communities to be a part of. Brands worth belonging to are the ones that appeal to us emotionally.”
(Nick Westergaard, Brand Now (2017))
Ihmiset haluavat tuntea yhteenkuuluvuuden tunnetta ja olla osa jotakin yhteisöä. Yrityksen on tärkeää luoda sellainen brändi, johon kuluttajat voivat samaistua.
Hyväkin asia tarvitsee taakseen vahvan viestin, jotta se erottuu informaatiotulvasta ja saa puolestapuhujien verkoston.
"Asiakkaan mielessä brändi muodostuu kaikesta mitä yritys tekee, miltä se näyttää, kuinka se viestii, miten sen henkilöstö käyttäytyy, miltä se kuulostaa, mitä tunteita se herättää ja miten siitä puhutaan."
(Mirka Lammi, Aller Media)
Yritys voi käyttää brändinsä levittämiseen esimerkiksi julkisuuden henkilöitä, joiden kautta tavoitettavuus on nykypäivän sosiaalisen median maailmassa taattua. Yrityksen tulee kuitenkin ottaa tarkasti selvää käytettävän henkilön arvoista, jotta ne sopivat yrityksen omiin arvoisihin ja niihin viesteihin, joita yritys haluaa itsestään annettavan. Brändi on yrityksen kilpailuvaltti, joka seuraa yritystä kaikkialla. Erityisen tärkeää on, että yritys toteuttaa kaikkea toimintaansa kehittämänsä brändin mukaisesti.
Onnistunut, rohkea, ajankohtainen ja sisällössään arvonsa esille tuova brändäys johtaa parhaimmillaan sitoutumiseen, sanan levittämiseen ja lopulta ostamiseen.

Hyvin toteutettu brändi tukee yrityksen menestymistä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti